Sme mladá rodina s jedným dieťaťom a každoročne
trávime letnú dovolenku pri mori. Aj keď sa nám dovolenka páči, radi
skúšame nové destinácie a nevraciame sa dvakrát na to isté miesto. Po
skúsenostiach s európskymi letoviskami sme vyskúšali aj Afriku;
vystriedali sme aj viaceré cestovky – a až do tohto roku sme boli
maximálne spokojní. Výberu dovolenky sme vždy venovali dostatok času -
najprv sme si vybrali niekoľko destinácií; každý z nás si povedal, čo
chce tento rok vyskúšať, zažiť - potom sme hľadali kompromis, aby sme
boli všetci spokojní.
Tento rok zrejme vojde do dejín našej minirodinky dosť neslávne - neštandardne sme dali na "poplašnú správu",
že v Bulharsku je perfektná a ešte aj lacná dovolenka... A tak sme
cieľovú krajinu vybrali dosť rýchlo, čo teraz všetci ľutujeme. Potom
sme hľadali oblasť s veľkým aquaparkom, tichý hotel s bazénom
detským aj plaveckým, more aby nebolo ďalej ako 300 metrov a aby sme
mali v rámci servisu aspoň raňajky - nevedeli sme si predstaviť, že
ráno po zobudení budeme musieť prebrowsovať obchody s potravinami. Keď
sme našli hotel Kotva na okraji Slnečného pobrežia, v blízkosti
Nesebaru, ktorý si uvádza kategóriu ***+, popis v katalógoch bol super,
fotky tiež vyzerali fajn... Tak sme sa teda rozhodli, že vyskúšame to
ospevované Bulharsko... Ak sa vraví, že nikdy nehovor nikdy – tak tento
krát sme si my povedali, že toto staré pravidlo musíme porušiť a
skonštatovali sme, že do Bulharska už naozaj nikdy viac! A radi sa podelíme, prečo...
Rozhodli
sme sa – k našej cti veľmi neslúži, že pod vplyvom reklamy v médiách –
zakúpiť si dovolenku od „špecialistu na Bulharsko“ – CK SOLVEX.
To bol asi náš ďalší chybný krok, ale sami pred sebou sa teraz
ospravedlňujeme, že vtedy sme ešte mentalitu Bulharov nepoznali – a
konateľka CK SOLVEX je Bulharka.... Dali sme na prísľub krásnej
dovolenky a zacvakali nie zrovna málo (nebol to ani first minute ani
last minute – úplne za klasickú cenu), pričom dieťa bolo len za cenu
letenky a konečná suma dovolenky na 2 dospelé osoby s raňajkami, 1
dieťa zdarma, po porovnaní všetkých nákladov (strava každý deň, dieťa
aj obed, my cez obed len nejaký šalát): toto 11-dňové utrpenie v
Bulharsku nás vyšlo drahšie ako 14-15 dňové pobyty v Egypte, Tunise
alebo Turecku s polpenziou (pochopiteľne pri úplne neporovnateľnej
úrovni služieb a správania sa domorodcov)!! Draho nás vyšiel špás
vyskúšať niečo nové – ale nemyslíme len vynaložené finančné
prostriedky, ale hlavne pocit poníženia, bezmocnosti a absolútneho
odporu voči tej krajine, ľuďom a službám, ktoré Vám sú ochotní za Vaše
peniaze poskytnúť.
Jediné, s čím sme boli spokojní, bola
hotelová izba, v ktorej sme bývali – bola priestranná, prístelka pre
syna pohodlná, čistá a mali sme dokonca aj to šťastie, že sme mali na
balkónovom okne sieťku proti hmyzu (toto šťastie nemala polovica
hotela, ktorá prešla rekonštrukciou ako prvá). Hotel však je postavený
v tesnej blízkosti rušnej cesty vedúcej cez celé Slnečné pobrežie, kde
sa môžete spoľahnúť na celodenný a celonočný ruch. Na nádvoriach pri
hotelových bazénoch (plavecký a detské bazény s miniaquaparkom) hrá
každý večer live-hudba (každý večer tie isté „hitovky“) a reprodukovaná
techno-hudba, a to do polnoci! Ak ste hľadali hotel v tichom prostredí
– hold smola, CK SOLVEX sa neunúvala poskytnúť Vám túto informáciu, a
to ani napriek tomu, že sme sa na to pre istotu pýtali aj telefonicky!
Tiež sme hľadali hotel vhodný pre rodiny s deťmi, čo je čiastočne
pravda – ale... zase bulharská špecialita – vo všetkých priestoroch
hotela sa fajčí, ešte aj v jedálni pri raňajkách! Možno pre bulharské
deti vhodné, my menej znalí sa však snažíme s deťmi takýmto priestorom
vyhýbať, navyše ak je dieťa alergik. Tak sme sa tešili aspoň na
pláž....tiež nie dlho. Naozaj to na pláž nebolo ďaleko, ale pláž bola
značne posiata cigaretovými špakmi a plná odpadkov. Prenajatie
slnečníka – maličkosť 6 leva, za každé lehátko 6 leva, k jednému
slnečníku maximálne 2 lehátka (ale my sme predsa traja) – suma -
sumárum 30 leva na deň na takéto „drobnosti“. Tak sme sa pýtali, že
teda len slnečník – to nám neboli ochotní prenajať bez lehátok....
Potom sme ale zistili, že Nemcom to išlo...samozrejme, za nejaké všimné
do vrecka... Tak sme na protest odmietli zaplatiť im za takéto služby a
chceli sme sa zložiť len tak na piesku bez čohokoľvek. A viete, čo tí
„milí a pohostinní“ Bulhari spravili – vykázali nás za pláž – to miesto
si môžete predstaviť, keď idete vysypať smeti medzi Vianocami – všade
odpadky. Argumenty, že toto predsa nie je súkromná pláž Vám nepomôžu,
biznis je proste biznis....More tiež nie je nič mimoriadne – myslím, že
slané jazero v Rakúsku je slanšie ☺,
ale určite čistejšie – pokiaľ však neobľubujete plávanie medzi
odpadkami. No Bulhari zrovna poriadok neobľubujú. Navyše je to more
nudné bez prílivov a odlivov – fakt ako jazero ☺.
Tak sme sa teda rozhodli ignorovať „zdravý pobyt“ na smetisku a
hotelové bazény nám nakoniec poskytli azyl na zvyšok dovolenky.
Dosť
nás „zabával“ aj pán delegát CK SOLVEX, o ktorom táto cestovka uvádza
vo všeobecných pokynoch, že je „starostlivo vybraný“. Dnes už vieme, že
keď k takému slovenskému starostlivému výberu delegáta pridáte 2-3
„bulharské“ konštanty – tak dostanete taký zmätok, aký postihol nás.
Kto nezažil, len ťažko (ak vôbec) si dokáže live predstaviť arogantného
bulharského paka, ktorý Vás ako klienta cestovky (ktorej ste zaplatili
a teda ho aj Vy platíte) bude urážať, ponižovať a ignorovať namiesto
toho, aby zastupoval Vaše záujmy... Aby ste pochopili, tak to musím
opísať pár zážitkov s ním.
Chceli sme s delegátom (podľa zmluvy
s CK SOLVEX) reklamovať služby – podľa zmluvných podmienok. Tak sme si
(zase podľa pokynov od cestovky) našli návštevné hodiny delegáta CK
SOLVEX v hoteli KOTVA a čakali...prvý deň, druhý deň... Keď ani na
druhý deň neprišiel, tak sme mu zavolali a požiadali ho, aby sa
dostavil. Dostavil sa teda na tretí pokus a namiesto pozdravu nám
vynadal, že keď on tu bol dvakrát, tak my sme tu neboli!!! To nám asi v
cestovke zabudli povedať, že sme povinní pri každej návšteve delegáta
robiť komparz! Akosi nevedel pochopiť, že jeho povinnosťou je
dodržiavať návštevné hodiny, ktoré si vlastnoručne napísal a byť tam
teda vždy v určenom čase. No – bulharské konštanty ☺. Ďalšia
pikoška – odmietol s nami spísať zápis o reklamácii. Nedali sme sa teda
vyviesť z rovnováhy a požiadali ho, nech nám vlastnoručne napíše
prehlásenie, že odmieta klientom napísať zápis o reklamácii. Čo
myslíte, že sa stalo? Povedal nám, aby sme si napísali reklamáciu a on
nám ju podpíše. Nezabudol ponižujúco na adresu Slovákov dodať: „Vy
budete chtít spátky peníze, že? To Slováci vždycky dělají.“ Napriek
tomu sa nesmie dať človek odradiť – zmluva s cestovkou je dvojstranná
záležitosť a teraz bola na ťahu CK SOLVEX, svoje práva sme si teda
vziať nedali. Na margo Bulharov už asi netreba viac dodávať – dokážu
perfektne urážať, ponižovať, klamať a okrádať – ale nedokážu pochopiť,
že Vy si za všetko platíte a chcete len to, na čo máte právo.
Story
pokračovala cestou do Aquparku... Na celom Slnečnom pobreží je jediný
Aquapark, otvorený určite minimálne 2 roky a nikde nenájdete
informácie, ako sa tam dostať. Ako sa tam dostanete Vám nevedia povedať
na recepcii hotela, v autobuse, v informačnej kancelárii – ale
taxikári, ktorí sa okolo Vás zhŕknu po vystúpení z autobusu a po
bezradnom obzeraní sa Vám navrhnú, že Vás tam odvezú len za 15 leva!
Keď argumentujete, že to má byť niekde v blízkosti a nech Vám ukážu
cestu, tak Vám sväto-sväte tvrdia, že pôjdete pešo viac ako 5
kilometrov a žiadny verejný autobus tam nejde. Rozhodovanie v prípade,
že máte so sebou 5-ročné dieťa je dosť jednoduché. Ale – rozhodli sme
sa zjednávať a vôbec sme neboli ochotní byť k nim milí. Povedali sme
teda, že jedine na taxameter – zrazu bola cena 8 leva! Tak sme
súhlasili, ale – aj tak nás zase „ošmekli“ – taxikár išiel akousi
skratkou a v Aquaparku sme boli za pár minút a odhadom cesta nebola
dlhá ani kilometer!
No čo už – vždy Vás prekvapia, aj keď si už myslíte, že naozaj nie je čím ☺. Potom
sme si zaplatili dosť mastné vstupné a za bránou nás čakala ďalšia
„lahôdka“. Bez slovka upozornenia Vám poskok vlezie do Vašich osobných
vecí ... v tom šoku sotva registrujete, že Vám vyberá žuvačky, džúsik
pre dieťa a načatý balíček cukríkov! Po prebratí sa z omráčenia sme
mladíka okamžite zastavili a žiadali vysvetlenie (pozn. po anglicky),
na čo mladík reagoval krčením plecami. Predstavte si, že je vonku vyše
30 stupňov, deti sa rýchlo prehrievajú a oni mu vezmú malú fľašku s
džúsom! Vtedy sa každá matka zmení na tigricu a - musíme povedať, že už
sme mali celého Bulharska plné zuby – tak sme mladíkovi povedali, že
nech nám vrátia peniaze späť, lebo odchádzame. Myslím, že tak rýchlo,
ako ten mladík sa ešte nikto na svete po anglicky nenaučil! Alebo je v
Bulharsku heslo „Money back“ čarovná formulka? Nebolo pre nás dôležité,
ako to vlastne je – zrazu k nám zavolal veľkého chlapa, ktorému sme
veľmi razantne vysvetlili, že sme si riadne zaplatili vstupné, bez
nášho súhlasu nám „prevetrali“ batožinu a teraz rovnako bez slov
odnášajú tých pár blbostí a požiadali sme o vrátenie peňazí. Peniaze
nám vrátiť zjavne neplánoval, pretože nám vrátil všetko, čo nám ten
pred ním vzal. Celý Aquapark nie je žiadna diera do sveta – ak ste už
boli v Tatralandii, tak sa Vám tam ani neoplatí chodiť. A hlavne – v
Tatralandii sa k Vám správajú ako k zákazníkovi a za Vaše peniaze
dostanete adekvátne služby.
Po skúsenosti s Aquaparkom sme pri
ceste späť už boli ostrieľanejší a dali sme sa za sumu 10 leva doviezť
až do hotela, čo bola cesta trikrát dlhšia – ale my sme boli
nekompromisní a naozaj by sme boli ten kúsok skratkou k zastávke
autobusu šlapali peši – a tak sa taxikár voľky-nevoľky rozhodol našu
cenu prijať (lepší zárobok menší ako žiadny, nie?).
A aby sme
nezabudli – od CK SOLVEX nečakajte, že Vám do ruky dajú voucher a
letenky – musíte sa proste zmieriť s tým, že „oni to tak robia“ ☺. Dôvod,
ktorý nám pani – pracovníčka CK SOLVEX lámanou slovenčinou na letisku v
Bratislave povedala bol, že klienti zvykli voucher strácať a tak
vlastne vymysleli hromadný a hromadnú letenku ☺. Čo na tom, že v zmluve je niečo iné? A tak sme až do konca dovolenky tŕpli, či sa vôbec dostaneme domov.
Do
konca dovolenky sme už neočakávali nič dobré a vyplatilo sa – už nás
naozaj nič neprekvapilo. Dávali sme si pozor na každý účet, ktorý nám
dali, na všetko čo nám naň naúčtovali a neostýchali sme sa žiadať
vysvetlenie – a tak sme sa dožili konca dovolenky.
Našťastie sme už doma a pre našu rodinu Bulharsko a CK SOLVEX zostali len ako nepodarený žart ☺. A
tak nás nenapadlo nič lepšie, ako si tú nepodarenú dovolenku vytrieskať
z hláv. Pustili sme sa do maľovania – ktoré sme vždy považovali za
úplne zbytočnú činnosť, no práve vtedy sa nám zdala tou najkrajšou a
dobre sme sa zabávali na slovenskom štýle dovolenkovania – „slovenská
Malta“. Vymaľovali sme celý byt – k obrovskej radosti nášho drobca –
vybili sme so seba sklamanie a teraz varujeme každého, kto má príliš
optimistický pohľad na dovolenku v Bulharsku ☺.
Dáša