Na
letnú dovolenku nemá Bohuslav Bereznanín dobré spomienky. Rozhodol sa
nám o nej porozprávať, aby podobne neskončili na budúci rok aj iní.
„Objednali sme si pobyt v Bulharsku v stredisku Kavacite vo vilkách
Apollonia Beach, ktorý ponúkala CK Solvex, lebo najviac vyhovoval našim
požiadavkám. Išli sme totiž s troma malými deťmi, najmladšia dcéra mala
iba rok a staršia dva a pol roka, preto sme potrebovali hlavne
samostatnú kuchynku, kde sa dá variť a blízko pláž a more. Išli sme
hlavne kvôli deťom, majú problémy s kožou a slnko a more vraj pomáha.
Pred odletom do Bulharska sme telefonovali do cestovky, lebo v tom čase
boli v Bulharsku povodne. Povedali nám, že môžeme letieť a ubytovať sa
vo vilkách, ktoré sme si vybrali, a že si donca môžeme vybrať
poschodie, na ktorom chceme bývať. Šok nastal po prílete do Burgasu,
kde nám delegát oznámil, že pre povodne sa tam ubytovať nemôžeme a
ponúkal nám náhradné ubytovanie. Odmietol možnosť, aby sme sa vrátili
naspäť na Slovensko, keďže ani jeden ponúkaný objekt nevyhovoval našim
potrebám. Ak by nám to povedali na letisku v Poprade, tak by sme nikam
neleteli, pretože s ročným dieťaťom sa stravovať v reštaurácii nedá.
Neskôr mala dcéra problémy a museli sme vyhľadať lekárske ošetrenie.
Nakoniec sme si vybrali náhradné ubytovanie. Bolo asi 30 km od pôvodnej
lokality a problém bol v tom, že tam bol hluk, lebo to bolo v cente
mesta a ďaleko od pláže. Ale majiteľka bola milá, postupne nám doniesla
taniere a vidličky... Keďže náhradné ubytovanie nám nevyhovovalo, každý
deň som hľadal delegáta. Povedal, že to nejako vyriešime, ale dnes nie,
príďte zajtra. Nakoniec nás ubytoval v jednom hoteli presne oproti
vilke, v ktorej sme mali pôvodne bývať, dokonca sme mohli používať aj
bazén pred ňou. Ubytovanie nebolo zlé, ale bolo to niečo iné, ako sme
si zaplatili. Pôvodne sme mali mať kuchyňu, obývačku a dve spálne, v
skutočnosti sme mali len dve spálne, namiesto kuchyne nám ponúkli
ďalšiu izbu. Ale to náš problém s varením neriešilo. Predtým sme mali
aspoň maličký varič, druhé náhradné ubytovanie bol hotel, kde sme
nemali ani ten varič, takže sme museli jesť v reštauráciách. Zaujímavé
je, že nás vo vilkách, ktoré sme si objednali a zaplatili, ubytovať
nemohli, ale ubytovali v nich tri rodiny, ktoré prišli po nás. Všimol
som si, že ubytovacie kapacity neboli na sto percent dokončené, takže
sa tam nemohol ubytovať celý zájazd. Oni v podstate predávajú niečo, čo
predať nemôžu. Možno to predali desiatim rodinám, ale ubytovať tam
mohli iba tri. Podľa mňa o tom vedeli dopredu, ale inak by na tom
nezarobili. Zrejme sa to cestovkám vyplatí, lebo pár klientov sa
sťažovať nebude vôbec, niektorí budú spokojní s náhradným ubytovaním ak
im vrátia rozdiel ceny, čo si zaplatili a málokto sa odváži ich verejne
kritizovať alebo dokonca žalovať. Sú veľmi sebavedomé, myslia si, že sa
im nič nemôže stať, lebo u nás neexistuje inštitút, aky eseročka
urobila podvod alebo tresný čin. U nás môže tresný čin spáchať iba
fyzická osoba. Myslel som si naivne, že to preverí Slovenská obchodná
inšpekcia, ale tá nemôže preverovať, čo sa deje v Bulharsku. Klient v
podstate nemá inú možnosť, len obrátiť sa na súd. Pôvodne som nad tým
uvažoval, ale nemám čas cestovať do Bratislavy a viem si predsaviť, ako
by to naťahovali. Poznám prípady, kde sa súdia už tri roky... Ešte ma
zarazila jedna vec: v katalógu bolo uvedené, že vilky Apollonia Beach
sú priamo na krásnej piesočnatej pláži. Ako vidíte na fotografii, je
tam veľký plot, potom cesta, za cestou hotel a až za tým hotelom je
pláž. Neviem, či sa trochu posunula alebo more ustúpilo... Malo tam byť
podľa katalógu aj detské ihrisko, ale asi ho nestihli postaviť. A ešte
jedna vec nevyšla: plánovaný výlet zadarmo do prírodnej rezervácie
Ropotamo. Ako dôvod uviedli, že je po povodniach veľa komárov. Asi nás
chceli pred nimi ochrániť a mysleli si, že Slováci majú slabšiu
pokožku, lebo Maďari a Nemci na plánovanom výlete boli, ale my sme mali
náhradný – desaťminútovú plavbu maličkou loďou. Zrejme to bolo pre nich
lacnejšie...
Keď sme sa vrátili z dovolenky, urobil som webstránku
zlacestovka, lebo som nebol prvý ani posledný sklamaný dovolenkár a
chcel som ľudí varovať, aby nedopadli podobne ako ja. Viacerí ma
kontaktovali a posielali svoje zážitky s cestovkami. Som presvedčený,
že keď si klient niečo zaplatí, mal by to aj dostať. V mojom prípade to
tak nebolo, preto som poslal reklamáciu. Vyplatili mi kompenzáciu vyše
10-tisíc korún, ale vrátil som ich nazad, lebo mi nevysvetlili, podľa
čoho ma chcú odškodniť. Nedávno som dostal list od ich právnika, že
podajú na mňa tresné oznámenie ak budem poškodzovať ich dobré meno,
lebo obsah, ktorý publikujem na stránke www.cksolvex.sk zasahuje do
dobrej povesti klienta.“
Bohuslav Bereznanín nám ukázal aj veľa
rôznych potvrdení a vyjadrení, ktoré nazbieral počas dovolenky v
Bulharsku, aby mal dôkazy, že si nevymýšľa. Pobavil nás najmä text,
ktorý znel: „Potvrdzujem, že klient P. Bereznanín nezastihol p.
Fenerského (delegáta – pozn. red.) dňa 11. 7., lebo si išiel oddýchnuť
pred ťažkým dňom a 12. 7., lebo si išiel oddýchnuť po ťažkom dni.“ To
svedčí o tom, že niektorí delegáti to majú naozaj ťažké. Podobných
potvrdení, že P. Bereznanin hľadal delegáta ohľadom reklamácie, má B.
Bereznanín niekoľko.
O vyjadrenie sme požiadali aj riaditeľku CK
Solvex Irenu Yalamovú. Na odpoveď sme museli čakať dlhšie, lebo práve
cestovala. Poslali sme jej konkrétne otázky, napríklad prečo nemohol B.
Bereznanín bývať vo vilke Apollonia Beach, keď zákazníkov, ktorí prišli
neskôr ako on, v nich ubytovali. Konkrétnych odpovedí sme sa síce
nedočkali, zato nás pozvala na pohovor do cestovnej kancelárie, kde nám
vraj jej pracovníci ochotne zodpovedajú všetky naše otázky. Bratislava
je však ďaleko a taký luxus si nemôžeme dovoliť, preto sme sa museli
uspokojiť s takouto odpoveďou:
„Veľmi nás mrzí, ak sa našim
klientom počas dovolenkového pobytu stanú nepríjemnosti. Našťastie,
takýchto prípadov je len málo, o čom svedčí aj fakt, že len tohto
roku do augusta s nami cestovalo okolo 7 500 klientov
a námety a reklámacií sme dostali menej ako 60, čo je okolo 0,8
percenta. Z tohto počtu sa väčšina týkala námetov na zlepšenie.
Sme hrdí na to, že naši klienti sú s našimi službami
v drvivej väčšine spokojní. Dostávame ďakovné listy a e-maily
od našich klientov. Na slovenskom trhu členovia vedenia spoločnosti
a väčšina naších zamestnancov propagujeme Bulharsko už 14 rokov.
Keby nám nezáležalo na spokojnosti klientov, nedokázali by sme tak dlhý
čas existovať a úspešne fungovať. V prípade sťažovateľa,
ktorý sa obrátil na vašu redakciu, sme nemohli ovplyvniť fakt, že v
Bulharsku boli v čase pred jeho dovolenkou povodne. Aj
medzi našimi klientmi sa, žiaľ, nájdu i takí, ktorí sa chcú na
úkor svojej rekreácie obohatiť. Zdá sa, že i táto konkrétna
sťažnosť je taká. Svedčí o tom aj fakt, že za dovolenkový pobyt
sťažovateľ zaplatil 69 700 Sk a navrhuje mimosúdne
vyrovnanie so žiadosťou 100 000 korún. Požadovať takúto sumu ako
odškodné za vzniknutych okolností málokto považuje za seriózne a
primerané. Naviac ešte pred tým, než bola podľa pravidiel podaná
sťažnosť, už bol nám zaslaný návrh na mimosúdne vyrovnanie
so žiadosťou 100 000 Sk. My sme sa snažili s týmto
sťažovateľom dohodnúť a postupovali sme podľa zákona. Uznali sme,
že utrpel ujmu a poslali sme mu náhradu vo výške viac ako
10 000 Sk. O neserióznosti tohto konkrétneho klienta svedčí
aj ďalší fakt – prevádzkuje webovú stránku s menom našej cestovnej
kancelárie. Samozrejme, bez toho, aby žiadal o náš súhlas. Takéto
konanie už hraničí s trestným činom. Pritom sa sťažovateľ dopustil
aj daľšieho konania, ktoré je považované za trestný čin.“
Kto bol v tomto prípade neseriózny a kto koho poškodil, nechávame na vás.